Dintotdeauna a existat o legătură neîntreruptă între PR și jurnalism. Indiferent că este vorba de lansarea unei noi campanii, de realizarea unui plan editorial și până la diseminarea unui clasic comunicat de presă, PR-ul și jurnalismul joacă rolurile principale.
Astfel, între cele două se creează o legătură win-win, prin care fiecare partener din colaborare are ceva de câștigat. Și pentru că în agenție noi credem în dream-team-ul PR-ist & jurnalist, iată mai jos câteva motive prin care PR-ul ajută la supraviețuirea jurnalismului:
Ajută-mă ca să te ajut
Între jurnalist și PR-ist există o relație de interdependență care are la bază principiul „ajută-mă ca să te ajut”. PR-istul oferă astfel informațiile de interes pentru public, iar jurnalistul le dă mai departe. PR-istul câștigă expunerea pentru informație, iar jurnalistul câștigă conținut de calitate publicat care să îndemne publicul să citească materialul. Astfel, profesioniștii în relații publice se bazează pe conexiunile lor jurnalistice pentru a-și transmite mesajele în presă, iar jurnaliștii se bazează pe aceștia pentru a putea publica materiale și povești interesante, care să le mențină un flux constant de informații.
Rezultate în timp real
Potrivit studiilor, profesioniștii din PR tind să interacționeze mai mult cu jurnaliştii decât cu orice alt grup profesional. În plus, colaborările cu presa oferă șansa de a obține o viziune clară asupra rezultatelor atinse de fiecare dintre cei doi parteneri – PR-ist și jurnalist. În urma publicării unui articol, interviu sau analiză, atât jurnalistul, cât și specialistul în PR pot cuantifica rezultatele obținute, cum ar fi prin numărul de vizitatori unici sau pageviews pe site-ul publicațiilor sau numărul de ziare/reviste atunci când este vorba de edițiile print.
Calitate înainte de toate
De asemenea, profesioniștii în PR contribuie și la creșterea încrederii cetățenilor în media. Știm cu toții că trăim în era fake-news și că putem să devenim foarte ușor victimele dezinformării. De aceea, este important ca atunci când căutăm și citim știri, fie online, fie offline, să avem acces la informații de calitate, care să nu fie părtinitoare. De aceea, având la bază principiul corectitudinii, materialele jurnalistice care pleacă din agențiile de PR conțin informații verificate și care pleacă direct de la sursă.
Educație și conștientizare
Agențiile de PR servesc clienți din domenii diferite, de la pharma la retail la IT&C și banking, dar și din multe alte domenii. Astfel, pentru fiecare client, agențiile construiesc diferite campanii de educare și conștientizare ce au rolul de a informa publicul cu privire la diverse subiecte. De cele mai multe ori, campaniile se traduc și prin componenta de planuri editoriale realizate în parteneriat cu publicații pentru a disemina informațiile. Astfel, presa obține conținut valoros și educativ, fidelizându-și astfel cititorii prin calitatea materialelor publicate. Campania recentă Munca ta, pensia ta realizată de Rogalski Damaschin PR pentru clientul APAPR este un exemplu de bună practică atunci când vorbim despre cum PR-ul poate să educe publicul prin intermediul presei.
Creștem împreună
În plus, agențiile de PR contribuie și la creșterea și dezvoltarea publicațiilor din presa locală, prin diferite instrumente, cum ar fi advertorialele sau proiecte editoriale. Desigur, presa centrală reprezintă o sursă populară de informare în mentalul colectiv, însă și publicațiile locale pot fi adevărați vectori ai informării. Mai mult, comunitățile locale cărora se adresează le găsesc pe acestea de multe ori mai relevante de citit, fiind considerate mai aproape de realitatea imediată pe care publicul o trăiește.
Secretul pentru o colaborare reușită între un specialist în relații publice și un jurnalism stă în dorința de a oferi publicului informația de care are nevoie. Depinde de cei doi actori să-și joace rolurile cu succes pentru a răspunde acestei provocări. Totuși, nimic nu este imposibil când pornești la drum cu un plan bine făcut și cu partenerii potriviți alături.