Crizele anului 2025
Care sunt industriile cele mai expuse riscului de a se confrunta cu crize reputaționale și ce măsuri pot lua companiile

- Rogalski Damaschin a desfășurat, la începutul acestui an, cercetarea „Crizele anului 2025”, în cadrul Insight Lab, o platformă gândită pentru a veni în sprijinul brandurilor și profesioniștilor din comunicare cu insight-uri bazate pe date.
- Cercetarea a fost făcută cu ajutorul unui chestionar adresat jurnaliștilor, un instrument prin care agenția și-a propus să anticipeze riscurile care pot genera crize de comunicare cu impact asupra reputației companiilor din România, în actualul context politic și economic.
- Rezultatele cercetării arată că, în acest moment, nu există industrii ferite complet de riscul de a se confrunta cu crize care să le afecteze reputația, dar că unele domenii sunt mult mai expuse decât altele în fața posibilelor crize.
Rogalski Damaschin publică raportul „Crizele anului 2025”, care conține rezultatele unei cercetări despre vulnerabilitățile de reputație cu care companiile se pot confrunta pe parcursul acestui an. Demersul a avut loc în cadrul platformei Insight Lab, care este menită să ofere date profesioniștilor din comunicare pentru ca aceștia să ajute companiile să își adapteze strategiile de comunicare nevoilor actuale.
Cercetarea, făcută în rândul unor publicații și jurnaliști din toate domeniile, s-a desfășurat la începutul lui 2025, un an care se anunță complicat din multe puncte de vedere. În contextul schimbărilor de pe scena politică și al măsurilor economice adoptate în ultimele luni, agenția a dorit să afle care sunt industriile în care companiile riscă cel mai mult să treacă prin crize reputaționale în 2025 și să ofere informații valoroase pe baza cărora brandurile să se poată pregăti pentru astfel de situații.
Rezultatele cercetării arată că toate industriile sunt expuse pericolului crizelor de reputație, dar cele mai vulnerabile sunt cele sistemice, care asigură funcționarea economiei la nivel macro, precum și cele care nu mizează pe narativul de companie locală sau de companie care creează locuri de muncă pentru români. Iar pentru a face față crizelor, brandurile trebuie să pregătească un set de instrumente cu ajutorul cărora să poată îmbunătăți comunicarea cu publicul.

Alegerile prezidențiale, principala sursă de criză pentru mediul de afaceri în 2025
Scrutinul prezidențial programat în luna mai este văzut de 40.30% dintre respondenți ca fiind principalul factor care va avea impact, în următoarele 12 luni, asupra mediului de afaceri. Alături de incertitudinea adusă de perioada campaniei electorale și de viitoarele alegeri, jurnaliștii consideră că potențiale declanșatoare de crize în domeniul de business sunt introducerea unor noi taxe sau creșterea celor existente (38.70%), inflația (36%) și scăderea creșterii economice (34%).

Cele mai expuse industrii unor posibile crize de comunicare
Conform rezultatelor cercetării, jurnaliștii au apreciat că industriile ferite cel mai puțin de pericolul crizelor, în acest an, sunt cele vizate de măsurile economice anunțate deja sau pregătite de Guvern. Este vorba despre energie (scor de 3.62), petrol și gaze (3.38), industria financiar – bancară (3.36), tehnologia și comunicațiile (3.31), asigurările (3.21), serviciile pentru piața muncii (3.17), piața imobiliară (3.1), transporturile și mobilitatea (3.07).

Cum ar putea companiile să comunice mai eficient cu publicul
În fața potențialelor crize, companiile au la îndemână un set de instrumente pe care le pot folosi ca să-și eficientizeze comunicarea cu publicul. Potrivit respondenților, cele mai utile sunt opiniile și analizele de piață ale companiilor, campaniile de comunicare menite să arate impactul și rolul companiilor în economie și societate, studiile și cercetările de piață, campanii de CSR și comunicare a angajamentelor ESG, campaniile de employer branding și comunicarea constantă pe rețelele sociale.

Avantaj pentru companiile locale în fața celor străine la capitolul percepției publicului
Jurnaliștii au fost întrebați și dacă situația politică din România și riscurile geopolitice influențează percepția publicului asupra companiilor românești și a celor străine, prezente în țara noastră. La întrebarea despre companiile locale a fost înregistrat un scor final de 3,2 din 5, unde 5 reprezintă acordul total, iar la cea despre companiile străine, scorul a fost de 3,6 din 5. Rezultatele arată că jurnaliștii sunt înclinați să creadă că brandurile românești au de câștigat în fața celor străine din punctul de vedere al felul în care sunt percepute de consumatori. Totul, pe fondul narativelor care s-au răspândit în spațiul public începând din perioada campaniilor electorale de anul trecut și care au accentuat polarizarea românesc/străin.
În acest context, Rogalski Damaschin vine cu o serie de recomandări care să conducă la strategii de creștere a rezilienței companiilor din toate industriile. Toate rezultatele cercetării „Crizele anului 2025” și setul de recomandări pot fi consultate la următorul link.
Citește aici și primul raport marca Insight Lab: Comunicatele de presă în era algoritmilor