Detaliile șoc pe care toate companiile trebuie să le afle
Nu sunt imună la știri false. Dar de-a lungul ultimilor ani, am picat în capcana de a crede că:
- Ibuprofenul și COVID-ul nu se împacă prea bine, ceea ce m-a costat câteva zile de durere;
- Elon Musk petrece la Bran, ceea ce m-a costat câteva ironii din partea prietenilor;
- Florin Salam a murit, ceea ce m-a costat un al doilea val de ironii.
Dacă trag linie, cred că am scăpat, totuși, destul de ușor.
Îmi place să cred, însă, că nu am contribuit vreodată la răspândirea unui fake news. Nu e un merit special, ci doar filtrul exacerbat de self-awareness, care mă ține departe de a da share sau a-mi exprima public foarte multe opinii.
Am însă o opinie pe care lucrul în PR mi-a format-o clar, încă din prima lună de agenție și pe care îmi permit să o împărtășesc cu voi: știrile false sunt ceea ce oamenii deja se așteaptă să audă. De aceea, dezinformările sunt îmbrățișate strâns și date mai departe, la fel ca o gripă, celor care atunci, pe moment, au imunitatea mai scăzută.
Cum folosim asta când combatem dezinformări?
Anticipăm.
Analizăm care sunt fricile oamenilor, ce îi îngrijorează, ce le strârnește sarcasmul, ce le trezește reacții agresive sau necontrolate. Îmi petrec zeci de minute pe săptămână citind comentariile din social media pe subiectele de interes pentru clienții mei și nu încetează să fie fascinant. Mă ajută să rămân ancorată în realitatea aceea profundă și să constat cu ce avem de luptat.
Simplificăm.
Oamenii sunt obosiți, copleșiți, plictisiți și nimeni nu ne datorează atenția. Este rolul nostru să știm unde îi găsim și să ajungem la ei, să le comunicăm clar și concis mesajul pe care îl avem de transmis și să le stăm la dispoziție în procesul lor decodare.
Respirăm.
Este omenește să avem reacții de furie și foarte la îndemână să dăm vina pe cei care cred, care pică în capcanele întinse. Când ne trezim noi înșine în acele capcane, ne dăm seama, însă, că și cel mai ascuțit spirit critic poate fi, uneori, vulnerabil în fața avalanșei de informații care ne apasă în mod constant pe toate butoanele emoționale.
Nu am un remediu pentru generarea de știri false, așa cum promiteam în titlu. Vorbim, în definitv, despre un fenomen vechi de când lumea, care nu s-a născut odată cu social media. Ce ne propunem, însă, în comunicare este să ne asigurăm că în spațiul public există și o voce puternică, empatică și ușor de accesat, care spune adevărul.
Pentru că uneori, adevărul are această calitate unică, de a se detașa singur de zgomotul de fundal, iar bunul simț al oamenilor încă este o resursă care ne dă multă speranță.