În anii ‘50 Inteligența Artificială era considerată o ramură a științei computerizate ce avea ca obiectiv crearea de mașinării inteligente. Oare ar fi anticipat părintele AI John McCarthy că în 2023 vom avea reunoastere facială pentru a deschide un telefon, vehicule autonome sau chatbots care pot scrie texte unice în baza oricărei cerințe?

În ultimii ani, capacitățile inteligenței artificiale au crescut vertiginos. Programele inteligente pot acum să scrie conținut, să răspundă la întrebări și să ofere informații. La finalul lui 2022, apariția ChatGPT a declanșat  o serie de dezbateri în toate colțurile lumii despre tehnologia sa incredibilă, dar și despre consecințele acesteia. 

Și atunci întrebarea vine natural: ce înseamnă pentru PR această descoperire? Va putea înlocui complet oamenii din această industrie?

Ce putem face cu Inteligența Artificială

Instrumentele bazate pe Inteligență Artificială pot fi folosite acum pentru a urmări referirile despre o marcă sau engagementul unui brand, pentru a cerceta și analiza un public țintă și pentru a dezvolta conținut. De asemenea, Inteligența Artificială este utilizată pentru a automatiza sarcini banale, permițând profesioniștilor din domeniul relațiilor publice să se concentreze asupra sarcinilor creative și strategice.

De exemplu, cu ajutorul AI poți crea rapid comunicate de presă, articole de blog și alte tipuri de conținut utile în meseria noastră. Inteligența Artificială este capabilă să înțeleagă o solicitare și să genereze un text bazat pe subiectul dat. De asemenea, poate fi utilizată pentru a crea conținut personalizat pentru diferite categorii de public sau poate fi folosită pentru a dezvolta o bază de date cu potențiali influenceri, în locul oamenilor de relații publice care în mod normal ar face asta manual.

Cum ajută Inteligența Artificială agențiile de relații publice?

Este indubitabil că utilizarea tehnologiei în relațiile publice are multe beneficii și poate oferi agențiilor un avantaj competitiv – de la crearea conținutului mai rapid și eficient, până la reducerea cheltuielilor, eliminând necesitatea de a angaja oameni care să facă asta.  Dacă lucrurile de bază sunt automatizate, specialiștii în relații publice au mai mult timp pentru creativitate, strategii, întâlniri cu jurnaliști sau oameni cheie din domeniu. De asemenea, Inteligența Artificială poate ajuta organizațiile să ajungă la un public mai larg prin crearea de conținut adaptat la publicul țintă sau prin analizarea pieței pentru trenduri din domeniul clienților săi.

Temeri și dezavantaje

Multe îngrijorări vin însă din zona academică, unde principala întrebare a fost cum va afecta folosirea AI în exersarea capacității de gândire, în abilitatea de învățare și, implicit, în redactarea unor texte de tip esee din partea studenților?

ChatGPT a trecut deja un examen de MBA și altul de barou în SUA, așadar temerile de plagiat pot fi valide. Însă alți profesori au îmbrățișat tehnologia și vor să o folosească în avantajul lor, pentru a-și perfecționa tehnicile de predare sau pentru a fi mai echitabili în acordarea de note.  

Deși sunt câteva luni de la lansarea Chatgpt, deja a apărut o aplicație care poate detecta textele scrise de AI – GPTZero, așa că viitorul probabil va include mai multe platforme de acest fel. 

Avem de ce ne teme? 

În domeniul relațiilor publice, eminamente creativ, Inteligența Artificială poate duce în timp la lipsă de autenticitate, tocmai prin neexersarea creativității și a abilității umane de punere în context și creare de legături emoționale. Un alt potențial pericol este folosirea IA în diseminarea știrilor false sau în manipularea publicului larg, practice foarte periculoase în domeniul nostru.

Implicații etice

Fiind încă la început practica folosirii Inteligenței Artificiale în relații publice nu există încă un cod de conduită clar. E bine să informăm clienții că folosim tehnologie în redactarea textelor? Vor îmbrățișa această practică sau o vor blama?   

Folosită moderat și pentru taskuri de baza, IA poate fi benefic de ambele părți, economisind timp, crescând astfel productivitatea în project management sau creativitate.

Concluzia

Deși Inteligența Artificială a devenit din ce în ce mai puternică, mai are încă un drum lung de parcurs până când va putea înlocui complet un om cheie de relații publice. E limpede deocamdată că AI nu poate înlocui creativitatea și abilitățile de rezolvare a problemelor ale profesioniștilor din domeniu.

Oamenii sunt esențiali în crearea unor campanii convingătoare și creative care să atragă clienții și să stimuleze vânzările. Aceștia au capacitatea de a gândi dincolo de norme și de a veni cu strategii inovatoare care pot contribui la diferențierea unei companii de concurenții săi.

Inteligența artificială poate contribui la automatizarea sarcinilor banale, dar nu poate înlocui niciodată creativitatea și gândirea strategică a unui profesionist în domeniul PR, așa că cel mai bine este să învățăm să coexistăm armonios cu tehnologia și să îmbrățișăm inovația.  

Abonează-te la newsletter!