
Știința transparenței: cum eviți greenwashing-ul în PR-ul despre sustenabilitate
- Transparența este cheia comunicării pe teme de sustenabilitate.
- PR-ul proiectelor de sustenabilitate se apropie de jurnalism mai mult decât orice altă latură a comunicării.
- Sustenabilitatea de comunică prin cifre.
Cât de mult contează transparența și datele clare când o companie comunică despre proiectele sale cu impact asupra mediului? Deși în PR se pune preț pe creativitate, există și proiecte în care este recomandat să o ții bine în frâu și să te bazezi pe cifre, verificări și răsverificări. De exemplu, atunci când ai de comunicat pe teme de sustenabilitate.

PR-ul despre sustenabilitate. Date concrete, nu doar povești
S-ar putea să fie tentant să descrii scena din tabloul de mai sus ca:
„Un tablou uimitor de frumos care surprinde esența unui peisaj rural senin și pașnic. În această capodoperă, privitorul e transportat pe o alee liniștită care șerpuiește prin inima unei păduri dese și vibrante. Copacii se înalță deasupra capului, iar coroanele lor verzi luxuriante formează un baldachin natural care scaldă aleea în lumină”. (mulțumesc, Chat GPT.)
Însă comunicarea ta ar trebui să ofere niște răspunsuri la întrebările:
- Cine a plantat copacii?
- De ce?
- Mai departe ce se întâmplă?
- Cine a verificat că acești copaci au fost plantați corespunzător?
- Și cât CO2 pot să absoarbă într-un an?
S-a mai spus că un copac poate absorbi într-un an aproape 22 de kg de CO2, știm, nimic creativ în asta. Important este că e adevărat.
De ce transparența este esențială în PR-ul despre sustenabilitate?
Transparența este un principiu esențial al comunicării responsabile în multe domenii ale vieții, de la afaceri, la viața personală.
În comunicarea despre sustenabilitate, transparența este deosebit de importantă, deoarece permite o evaluare corectă care ajută la înțelegerea practicilor unei organizații și a impactului pe care ea îl are asupra mediului.
PR-ul proiectelor de sustenabilitate se bazează pe transparență. Acest tip de PR se apropie de jurnalism mai mult decât de orice altă latură a comunicării sau a advertising-ului.
Cifrele, baza PR-ului pe teme de sustenabilitate
Sustenabilitatea se comunică cel mai bine prin cifre clare și verificabile.
Informațiile concrete despre câtă energie poate fi salvată prin setarea corectă a unui termostat sau a temperaturii frigiderului sunt mai eficiente decât un îndemn emoțional de a fi “mai prietenos cu mediul”.
Comunicarea transparentă despre sustenabilitate are nevoie de context
Contextul este foarte important în comunicarea despre sustenabilitate. Nu este suficient să menționezi că peste 6.000 de companii vor fi obligate în viitorul apropiat să raporteze informații privind sustenabilitatea, față de aproximativ 750 de companii, în prezent.
Proiectele de sustenabilitate nu sunt dezvoltate doar având la bază obligația de a respecta prevederile legale, nevoia de transparență sau necesitatea unui avantaj competitiv în comunicarea cu stakeholderii.
Aceste inițiative și raportarea lor periodică le oferă companiilor șansa de a-și demonstra angajamentul față de mediu, dar și de a se racorda la lumea din care fac parte.
Organizațiile pot face acest lucru prin identificarea unor aspecte ale activității lor care necesită îmbunătățiri sau a unor comunități care pot fi sprijinite prin proiectele lor.
Cum să măsori și să comunici eficient inițiativele de sustenabilitate?
Sustenabilitatea se măsoară. Inițiativele de sustenabilitate evoluează de-a lungul timpului și trebuie să indice un progres.
Urmărirea acestui progres demonstrează că proiectele ating rezultatele dorite și au un impact pozitiv real asupra mediului și societății.
Simplificat, procesul include:
- definirea obiectivelor
- colectarea datelor
- analiza informațiilor
- recalibrarea
- îmbunătățirea continuă
Pasul final? Comunicarea progresului. Aceasta ne aduce înapoi la transparență și la un întreg articol în care chiar am evitat greenwashing-ul – o definiție prin excludere.
Mai multe detalii data viitoare!
PR-ul despre sustenabilitate. Alte întrebări relevante
- Cum pot companiile să facă temele de sustenabilitate mai atractive pentru public?
Companiile pot utiliza exemple concrete despre modul în care acțiunile lor au un impact pozitiv asupra comunităților și mediului. Infograficele și studiile de caz ajută la înțelegerea clară a rezultatelor și fac comunicarea mai captivantă.
- Ce rol joacă angajații companiilor în comunicarea inițiativelor de sustenabilitate?
Angajații pot fi ambasadori ai inițiativelor sustenabile. Ei pot împărtăși experiențele directe, pot contribui la colectarea datelor relevante și pot transmite mesajele companiei într-un mod autentic și credibil, sporind transparența și încrederea publicului. - Care sunt riscurile necomunicării progresului în proiectele de sustenabilitate?
Neraportarea sau lipsa detaliilor poate duce la pierderea credibilității, percepția de greenwashing și scăderea interesului stakeholderilor. Comunicarea constantă și verificabilă a progresului protejează reputația companiilor.