Deși activăm într-o industrie în care se pune preț pe creativitate, există și proiecte în care este recomandat să o ții bine în frâu și să te bazezi pe cifre, verificări și răsverificări. De exemplu, atunci când ai de comunicat pe teme de sustenabilitate.
S-ar putea să fie tentant să descrii scena din tabloul de mai sus ca:
un tablou uimitor de frumos care surprinde esența unui peisaj rural senin și pașnic. În această capodoperă, privitorul este transportat pe o alee liniștită care șerpuiește prin inima unei păduri dese și vibrante. Copacii se înalță deasupra capului, iar coroanele lor verzi luxuriante formează un baldachin natural care scăldă alea în lumină. (mulțumesc, Chat GPT.)
Însă comunicarea ta ar trebui să ofere niște răspunsuri la întrebările:
- Cine a plantat copacii?
- De ce?
- Mai departe ce se întâmplă?
- Cine a verificat că acești copaci au fost plantați corespunzător?
- Și cât CO2 pot să absoarbă într-un an?
S-a mai spus că un copac poate absorbi într-un an aproape 22 de kg de CO2, știm, nimic creativ în asta. Important este că e adevărat.
Transparența este un principiu esențial al comunicării responsabile în multe domenii ale vieții, de la afaceri la viața personală. Când vine vorba de sustenabilitate, transparența este deosebit de importantă, deoarece permite o evaluare corectă, care să ofere mai departe o bună înțelegere a practicilor unei organizații și a impactului pe care ea îl are asupra mediului.
PR-ul proiectelor sustenabile presupune transparență și se apropie de jurnalism mai mult decât de orice altă latură a comunicării sau a advertising-ului.
Sustenabilitatea se comunică prin cifre.
Informațiile concrete despre câtă energie poate fi salvată prin setarea corectă a unui termostat sau a temperaturii frigiderului sunt mai eficiente decât un îndemn emoțional de a fi “mai prietenos cu mediul”.
Sustenabilitatea are nevoie de un context.
Iar contextul nu este faptul că peste 6.000 de companii vor fi obligate în viitorul apropiat să raporteze informații privind sustenabilitatea, față de aproximativ 750 de companii, în prezent.
Dincolo de obligații legale, nevoia de transparență sau necesitatea unui avantaj competitiv în comunicarea cu stakeholderii, inițiativele de sustenabilitate și raportarea lor periodică dau șansa companiilor de a-și demonstra angajamentul față de mediu, dar și de a se racorda la lumea din care fac parte: fie prin identificarea unor aspect ale activității lor care necesită îmbunătățiri, fie prin identificarea unor comunități care pot fi sprijinite prin activitatea organizației.
Sustenabilitatea se măsoară.
Inițiativele de sustenabilitate evoluează de-a lungul timpului și trebuie să indice un progres. Urmărirea progresului este procesul prin care se certifică faptul că aceste proiecte ating rezultatele dorite și au într-adevăr un impact pozitiv real asupra mediului și societății. Spus mai simplu: definirea unor obiective, colectarea de date, analiza informațiilor, recalibrare și îmbunătățire constantă.
Pasul final? Comunicarea progresului, care ne aduce înapoi la transparență și la un întreg articol în care chiar am evitat greenwashing-ul – o definiție prin excludere, mai multe detalii data viitoare!