MSD: Protejează-i aripile - Campanie educațională de relații publice
Campanie educațională semnată pentru MSD România pentru încurajarea prevenției cancerului de col uterin. Rezultatele au fost surprinzătoare. Descoperă-le.
Pharma & Healthcare
Communication strategy
Event production
Media relations
Stakeholder management


MSD: Protejează-i aripile - Campanie educațională de relații publice
Preview/descriere: Strategie de comunicare și eforturi de public affairs pentru prevenirea cancerului de col uterin și a afecțiunilor asociate cu HPV.
Categorii: Pharma & Healthcare
Expertize: Communication strategy, Media relations, Event production, Stakeholder management
O campanie educațională esențială pentru viitor
În februarie 2017, MSD România, una dintre cele mai importante companii farmaceutice din țară și producătorul vaccinului anti-HPV, a decis să lanseze o campanie educațională pe tema cancerului de col uterin și a altor afecțiuni asociate cu HPV. Deși nevoia de educație pe acest subiect era imediată, tema era extrem de sensibilă din cauza unuia dintre cele mai mari eșecuri ale unei campanii de vaccinare din țara noastră - cea implementată în 2008 de Ministerul Sănătății.
Cercetarea care a confirmat nevoia unei campanii educaționale
Pentru a înțelege mai bine contextul, în septembrie 2016 am colaborat cu GFK și am realizat o cercetare la nivel național pe tema cancerului de col uterin și a vaccinării anti-HPV. Studiul a arătat că 86% dintre femeile din România au auzit despre cancerul de col uterin, dar mai mult de jumătate nu știau că un virus transmis pe cale sexuală (HPV) este responsabil pentru acest tip de cancer. În plus, 7 din 10 femei nu au fost niciodată testate pentru cancer sau HPV, iar 3 din 4 femei nu au auzit niciodată de vaccinul anti-HPV.
Strategia de comunicare
Pentru a răspunde nevoii uriașe de informare privind cancerul de col uterin, fără a risca controverse sau respingerea din partea principalilor lideri de opinie pe acest subiect, campania a fost structurată în două etape:
- Faza 1: creșterea gradului de conștientizare privind cancerul de col uterin și cauza acestuia, infecția cu HPV.
- Faza 2: educarea publicului cu privire la vaccinarea anti-HPV.
Tactici de comunicare în campania educațională
Lansarea campaniei
Pentru a începe o conversație despre situația alarmantă din țara noastră, am lansat campania „Protejează-i aripile!” în parteneriat cu Institutul Național de Sănătate și am organizat un eveniment public ce a reunit factori de decizie, jurnaliști din domeniul sănătății, pacienți, specialiști medicali și ONG-uri.
PR Stunt pentru conștientizare
De asemenea, în Săptămâna Mondială a Imunizării (aprilie 2017), am realizat un PR stunt: o proiecție video-mapping pe Cercul Militar Național, pentru a atrage atenția asupra importanței vaccinării împotriva cancerului de col uterin. Am adresat această temă factorilor de decizie politică – deputați și senatori – precum și ONG-urilor implicate în educația sexuală și politicile de vaccinare, și am creat o Scrisoare de angajament ce sublinia nevoia vaccinării anti-HPV.
Educație la nivel național
Pentru a informa femeile din întreaga țară despre metodele de prevenție a bolilor asociate HPV, am organizat un roadshow „Protejează-i aripile”, în cadrul căruia am explicat cum se poate accesa Programul Național de Screening pentru cancerul de col uterin.
Tactici pentru încurajarea prevenției
Am lansat, de asemenea, primul test digital „HPV IQ”, adresat femeilor de toate vârstele, și cel mai avansat vaccin anti-HPV – Gardasil 9, un produs de sănătate publică ce protejează împotriva a 90% dintre cazurile de cancer de col uterin.
Impactul campaniei educaționale
Ca urmare a eforturilor noastre de public affairs, în iunie 2018, șapte ONG-uri specializate în drepturile pacienților au trimis o scrisoare deschisă Guvernului României și Ministerului Sănătății, solicitând fonduri pentru vaccinarea anti-HPV în România, iar 16 parlamentari din toate partidele au adresat interpelări publice Ministerului Sănătății, întrebând despre viitorul vaccinării anti-HPV.
Scopul campaniei și mixul de comunicare
Inspirată de fragilitatea femeii în fața unei „amenințări tăcute” care provoacă durere fără simptome vizibile, campania și-a propus să le ofere putere femeilor, ajutându-le să transforme trăsăturile percepute drept slăbiciuni – delicatețea, feminitatea și sensibilitatea – în argumente puternice pentru prevenție și acțiune.
Elementul de inovație a constat în mixul de comunicare – o combinație coerentă de tactici de comunicare publică, instrumente digitale și activități de public affairs – care a transformat o campanie clasică de relații publice într-una memorabilă și cu impact major.
Premii câștigate:
- SABRE EMEA 2019,
- Best PA Campaign,
- Best in show;
- #2 in Global SABRE AWARDS;
- Romanian PR Awards,
- Best PA Campaign
